Финансы и налоги в агробизнесе 2018

IV ежегодная конференция

ФИНАНСЫ И НАЛОГИ В АГРОБИЗНЕСЕ

14 вересня у Києві відбулася IV щорічна Аграрна фінансова конференція

Прибуток і податки – два стовпи, які не дають спокійно спати бухгалтерам і фінансистам. Офіційні показники рентабельності в АПК на рівні 22,7% – занадто усереднене значення! Насправді показники операційної діяльності у різних агрокомпаній розходяться в рази. Одні стабільно генерують високий прибуток, інші часом зводять кінці з кінцями. Від професіоналізму фінансових фахівців безпосередньо залежить і ефективність аграрного бізнесу. Щоб допомогти розібратися аграрним фінансистам в складних питаннях, ПроАгро Груп зібрав висококваліфікованих спікерів, які охоче діляться своїм досвідом.

“Земельні та податкові питання в АПК” – перший блок конференції. Його перший спікер Борис Мельничук, виконавчий директор ФЕДЕРАЦІЇ АУДИТОРІВ, БУХГАЛТЕРІВ ТА ФІНАНСИСТІВ АПК УКРАЇНИ, розповів про “ОБЛІК ТА ОПОДАТКУВАННЯ ОРЕНДИ ЗЕМЛІ”. Поговорили про право оренди та її строки, про структури договорів оренди та способи оплати за неї, розкрили поняття емфитевзису (договірне або спадкове право користування чужою земельною ділянкою, що встановлюється договором між власником земельної ділянки та особою, яка виявила бажання користуватися цією земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб), моделі обліку оренди та обліку прав користування.

Другий спікер Віктор Кобилянський, практикуючий адвокат, директор та партнер OPEN KNOWLEDGE/GROW LF UKRAINE (Центр земельного права), Партнер Crowe LF Ukraine, Заступник голови комітету земельного права ААУ, Член Громадської ради при Мінюсті України виступив з темою “РОБОТА З ПАЙОВИКАМИ ТА ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ: АКТУАЛЬНІ ДЛЯ АГРОВИРОБНИКІВ ФІНАНСОВО-ПОДАТКОВІ ПИТАННЯ”. Чітко і лаконічно розставив все по своїм поличкам, що стосується нововведень та змін у законодавстві. Наприклад, у Законі України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні”. Необхідно звернути увагу на такі питання:

  1. Обмін земельними ділянками – збільшення можливостей чи посилення заборон?
  2. Прощавай колгосп! (доля колективної власності)
  3. Аграрне бездоріжжя: проблеми використання польових (проектних) доріг.
  4. Нове в тлумаченні статусу нерозподілених земельних ділянок та невитребуваних земельних паїв.

Обізнаність в законодавстві і вчасне реагування на зміни в ньому зможе зекономити Вам гроші і часто немаленькі.

Дуже часто приходиться сперечатися з податківцями, які нагадують Вам про те, що користування землею є платним. Проте з цим можна посперечатися. Насправді платним є володіння нею. Це важливий аспект, розуміння якого збереже більшості орендаторів гроші.

Наступний спікер Микола Хоменко, експерт з питань оподаткування та адвокат перевів хід розмови -з питань землі до податків. Тема його виступу – “УПРАВЛІННЯ ПОДАТКОВИМИ РИЗИКАМИ ТА ПОДАТКОВЕ СТРУКТУРУВАННЯ В СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОМУ БІЗНЕСІ”. Він розповів про проблеми типової структури іноземних та українських холдингів, торгових компаній та навів приклади практичних аспектів їх вирішення. Мова йшлася про адекватну юрисдикцію для міжнарождніх банків, необхідність та нюанси довірчого управління, неможливість досягнення нульового податкового навантаження, блокування податкових накладних між с/г виробниками та своїми торговельними компаніями, необхідність управління податковою позицією, в першу чергу по ПДВ.

Наступний та завершальний спікер блоку Володимир Титюк, заступник начальника управління – начальник відділу прийняття рішень управління організації роботи з реєстрації податкових накладних Департаменту моніторингу доходів та обліково-звітних систем (ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ) виступив з темою “ФУНКЦІОНУВАННЯ ОНОВЛЕНОЇ СИСТЕМИ БЛОКУВАННЯ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ / РОЗРАХУНКІВ КОРЕГУВАНЬ: ЗМІНИ ДЛЯ АГРОВИРОБНИКІВ”. Поговорили про моніторинг. Моніторинг – це визначення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства, за результатами якого можливе зупинення реєстрації ПН/РК. ПН/РК не підлягають моніторингу у разі відповідності таким ознакам: операція з постачання товару (послуги) кінцевому споживачу (покупцю) та/або яка є звільненою від оподаткування, обсяг постачання з урахуванням поточної ПН/РК становить менше 500 тис. грн. та керівник займає аналогічну посаду не більше ніж у 3 платників податку, податкове навантаження більше 3 відсотків та відсутній значний приріст обсягу постачання. У разі відповідності ПН/РК одній з ознак ПН/РК не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в ЄРПН.

Другий блок – “Управлінська культура та координація взаємодії різних видів обліку“. Його перший спікер – Інна Тищенко, директор з економіки та контролінгу ГК LNZ GROUP виступила з темою “КУЛЬТУРА УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ В АПК”. Основною діяльністю ГК “ЛНЗ”, є вирощування зернових та технічних культур, насіння кукурудзи та соняшнику, торгівля насінням цукрового буряку, кукурудзи, соняшника та ріпаку, засобів захисту рослин, виробництво м’яса та молока. Земельний банк групи складає 70 тис. га землі. В ГК входять близько 50 агрофірм, які поділені на 3 регіони: Шполянський, Сумський та Черкаський Лівобережний. Управлінський облік запроваджений з 2010 року. Оскільки базою для роботи є управлінський облік, дуже важливо, щоб він відповідав необхідним вимогам та був деталізований у необхідному вигляді. У цій компанії ведеться УО у програмі 1-С (версія 8.3), яку доповнено такими важливими блоками, як Біологічні активи; Транспорт; Паї. Це надає додаткові можливості для покращення УО. Інна Тищенко також підняла тему про нестачу висококваліфікованих спеціалістів саме в галузі контролінгу в сфері обліку.

Після невеличкої дискусії модератор Тетяна Камінська представила другого спікера блоку Тетяну Кузьмич, керуючого партнера адвокатської компанії ПРАЙМ / K.A.C. GROUP з темою “КОМПЛАЄНС ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ФІНАНСОВИЙ СТАН КОМПАНІЇ”. Комплаенс (англ. Compliance – згода, відповідність) – це внутрішній контроль за відповідністю діяльності компанії законодавству і добровільно прийнятим на себе зобов”язанням. Головна мета – виключити ризики втрати прибутку. В цьому виступі учасники могли почути все, що їх могло цікавити про банківські питання. Чому вони задають багато незручних запитань? І чому так важливо надавати відповіді на них. Що робити, щоб залишатися клієнтами банку на довгий час? Який банк обрати – вітчизняний чи закордонний? А також учасники конференції почули, що для удосконалення роботи працівників банку при проведенні фінансового моніторингу, розроблена Система автоматизації фінансового моніторингу “AML Insighter”, яка включає в себе процеси протидії відмиванню коштів, мінімізації оподаткування та запобігання тероризму.

Третій спікер блоку Наталя Матвієнко, начальник відділу методології обліку та контролю АГРОТРЕЙД виступила з темою “АВТОМАТИЗОВАНИЙ ДОКУМЕНТООБІГ У ПОДАТКОВІЙ ТА ФІНАНСОВІЙ СФЕРАХ. ДОСВІД ГК АГРОТРЕЙД”, де зазначила, що в них успішно функціонує обліковий центр, який створений на базі їхнього підприємства. В допомогу агроному розроблено програму GPS моніторингу, де прописані інструкції його роботи. Крім того, агроном сам є відповідальний за те, щоб вказати у програмі про завершення своєї роботи, після чого всі дані потрапляють далі до центру обліку. В свою чергу обліковий центр обробляє всю інформацію, що потрапляє 1С з програми GPS моніторингу. Тобто обліковий центр повністю допомагає оцінити систему ефективності роботи працівників компанії. Ще одним лайфхаком облікового центру є робота бухгалтера на комп’ютері з двома моніторами, що значно полегшує обробляти інформацію. ЇЇ виступ був дуже затребуваний. Шквал запитань не відпускали спікера від трибуни, але дотримуючись регламенту, гості були запрошені продовжити обговорювати актуальні питання на балконі залу за смачним обідом.

Третій блок “Стратегії управління фінансовими потоками та ефективне залучення коштів” розпочався представленням модератором Олександром Чувіліним, керівником відділу продажів ФРІДОМ ФІНАНС Україна спікерів блоку. Першою виступила Ірина Фещук, начальник фінансового відділу КЕРНЕЛ, яка розповіла про “ОБЛІК ТА ПРОГНОЗУВАННЯ: ДОСВІД КЕРНЕЛ”. Кернел, це компанія з сучасними умовами ведення бізнесу. А це означає – глобалізацію та інтеграцію ринків, діяльність серед високої конкуренції, збільшення впливу постачальників і споживачів на ринок, комплексність завдань, що вимагає багатоаспектного аналізу, мінливість і мінливість внутрішніх і зовнішніх чинників ведення бізнесу, ускладнення взаємозв”язків між політичними, економічними, соціальними і технологічними аспектами зовнішнього середовища, стрімкий розвиток технологій і комунікацій, вихід на ринок нових “підривних” гравців, що вимагає оперативності, гнучкості і креативності рішень. У своєму виступі спікер поділилася методами підвищення ефективності та зачепила питання автоматизації оперативної звітності на прикладі звіту по збору зернових. Зацікавило аудиторію питання про книгу нарядів онлайн (КНО) – облікову систему виконаних робіт рухомою технікою. Чим вона така корисна? За допомогою системи КНО можна забезпечити створення нарядів на с/г роботи, з подальшим портом інформації для створення дорожніх листів в 1С, моніторинг руху автотранспорту по зазначеному маршруту (дані GPS треку), контроль ваги відправленого/прийманого зерна, програмування норми внесення ТМЦ, тощо.

Наступний спікер блоку – представник науки – Олена Олійник-Данн, д.е.н., професор кафедри банківської справи та страхування НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ БІОРЕСУРСІВ ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ, розкривала тему “ВПЛИВ РОЗВИТКУ ФІНАНСОВОЇ СИСТЕМИ НА МОДЕЛІ ФІНАНСУВАННЯ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ”, яка була сформована на основі багатьох досліджень. Не зважаючи на загальний негативний характер змін інтегральних показників розвитку ФС та показників, що характеризують моделі фінансування підприємств, в процесі кореляційного аналізу сильного статистичного зв’язку між ними виявити не вдалося. Стрімке зростання потреби у фінансуванні оборотних активів в умовах девальвації національної грошової одиниці та високих відсоткових ставок за банківськими кредитами спричинило необхідність пошуку альтернативних нетрадиційних джерел фінансування для підприємств аграрного сектору економіки. Таким джерелом, згідно з офіційними статистичними даними, став приріст зобов’язань за статтею “Інші поточні зобов’язання”, за яким стоїть розгортання процесу обміну позиками між підприємствами без участі фінансових установ. Наукова доповідь зацікавила представників бізнесу та показала важливість співпраці науки та бізнесу.

Третій спікер завершального блоку Кирило Мухомедзянов, спеціаліст з фінансового сектору IFC (МІЖНАРОДНА ФІНАНСОВА КОРПОРАЦІЯ) говорив про “ПЕРСПЕКТИВИ ТА МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ АГРАРНИХ РОЗПИСОКВ АПК”. Він розповів про важливість популяризації проекту “Аграрні розписки в Україні”, який впроваджується IFC, членом Групи Світового банку, в партнерстві зі Швейцарською Конфедерацією. Його метою є покращення доступу до фінансових ресурсів для малих та середніх сільгоспвиробників шляхом впровадження аграрних розписок в Україні. Завдяки новому інструменту є можливість залучити позичкові фінансові ресурси агроформуванням. Спікер зазначив, що Аграрні розписки стають дедалі популярнішими серед представників агробізнесу. Однак недостатня інформованість з їхнього боку гальмують використання Аграрних розписок в повній мірі.

Завершальний спікер блоку Ольга Богданова, голова податкового комітету Громадської ради при Міністерстві економічного розвитку та торгівлі; сертифікований аудитор; податковий експерт, розкрила тему “ОСОБЛИВОСТІ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ ВІДОБРАЖЕННЯ АГРАРНИХ РОЗПИСОК”. Ніхто не ставить аграрну розписку в Україні на баланс. Вони не використовуються в Україні як самостійний контракт, а використовуються у більшості випадків як застава при виконанні інших договорів: таких як кредитні договори, договори постачання, тощо. Відповідно до Інструкції від 30.11.1999 № 291 про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов”язань і господарських операцій підприємств і організацій, позабалансові рахунки у даній презентацій призначені для розкриття/деталізації інформації про наявність прав і зобов’язань підприємства (застави, зобов’язання тощо). Бухгалтерський облік указаних цінностей проводиться тільки на одному позабалансовому рахунку з вказуванням змісту і кількісно-вартісних показників операції, права й зобов’язання відображаються за вартістю, вказаною в документах про гарантії й зобов’язання. Тому у випадках описаних у даній презентації відображення Аграрної розписки на позабалансових рахунках призначено для розкриття/деталізації інформації про наявність і рух прав і зобов’язань підприємства (застави, зобов’язання тощо). Виступ спікера був дуже цікавим для учасників конференції. Після її виступу відбулася дискусія, яка продовжилась кулуарно навіть після завершення конференції.

Новости мероприятия

IV Ежегодная конференция “Финансы и налоги в агробизнесе 2018” продует в Киеве 14 сентября 2018 г.

14 вересня у Києві відбулася IV щорічна Аграрна фінансова конференція

IV щорічна аграрна фінансова конференція. Стратегії управління фінансовими потоками та ефективне залучення коштів (Блок III)

IV щорічна аграрна фінансова конференція. Управлінська культура та координація взаємодії різних видів обліку (Блок II)

IV щорічна аграрна фінансова конференція. Земельні та податкові питання в АПК (Блок I)

“Професійний управлінський облік допомагає виявляти невигідні проекті, скорочує затрати на вирощування та може збільшити виробництво в тваринництві майже на 25 млн. грн.”, – Інна Тищенко, директор з економіки та контролінгу ГК LNZ

“Несоблюдение требований комплаенс-контроля может нанести серьезные репутационные рискиукраинским экспортерам”, – Татьяна Кузьмич, партнер K.A.C. GROUP