Попри ухвалення низки “антирейдерських” законопроєктів пов’язаних із державною реєстрацією, підприємства та бізнес залишаються під тиском ймовірних заволодінь їх майном та активами, зокрема із застосуванням підроблених документів, що активно використовувались і надалі застосовується. Тому Ольга Матвіїва, директор громадської організації “Бізнес Варта”, переконана, що рейдерство необхідно прирівняти до тяжких злочинів.
“ПроАгро Груп” з посиланням на agravery.com повідомляє, що ГО „Бізнес Варта“ та Український Інститут Майбутнього взяли в роботу підготовку змін до низки статей Кримінального кодексу України, що пов’язані і господарською та службовою діяльністю та діяльністю осіб, що надають публічні послуги. Ольга Матвіїва зазначає, що у своїй більшості, злочини з підроблення документів та похідні від них, нерозривно пов’язані між собою при цьому встановити первинну ланку кримінального правопорушення (обставини підроблення) майже неможливо в силу того, що особи, які отримали в кінцевому результаті вигоду від такого підроблення жодним чином не пов’язані, а існує лише пряма незаконна вигода від таких дій.
“Для цього важливим є фактор віднесення вказаних злочинів до тяжких аби можливо було застосовувати негласні слідчо-розшукові дії з метою встановлення групи та пов’язаних осіб, що завжди діють спільно, та збору відповідної доказової бази щодо пов’язаних осіб”, – зауважує вона. Таким чином, основні моменти викладені в пропозиціях до Закону України “Про посилення відповідальності за окремі кримінальні правопорушення у сфері господарської діяльності, службової діяльності, діяльності осіб, що надають публічні послуги та кримінальні правопорушення проти авторитету органів державної влади”.
“Особливої ваги у цьому законопроєкті набуває забезпечення належної диференціації, як вчинених правопорушень, так і кримінальної відповідальності за їх вчинення. Насамперед, йдеться про необхідність як врахування у ході диференціації покарань за вказані кримінальні правопорушення обсягу шкоди, завданої їх вчиненням, так і посилення кримінальної відповідальності за окремі з них у цілому”, – наголошує директор громадської організації “Бізнес Варта”.
Законопроєктом, серед іншого, пропонується внести зміни до окремих норм Кримінального кодексу України, що передбачають: відповідальність за підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичних осіб – підприємців (ст. 205-1 КК України) в частині розширення диспозиції статті щодо направленості вчинення злочину особою у власних інтересах чи інтересах інших осіб; протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації (ст. 206−2 КК України) в частині виправлення в нормі статті, яке конкретизує і розширює коло майна, за заволодіння яким настає відповідальністю за вказаною статтею; підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів (ст. 358 КК України) в частині конкретизації кола суб’єктів та направленості злочину щодо кола заінтересованих у злочині осіб; зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 КК України); зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги (ст. 365-2 КК України) в частині конкретизації диспозиції статті щодо направлення вчинення злочину у власних інтересах чи інтересах інших осіб; службове підроблення (ст. 366 КК України) в частині розширення диспозиції окремих статей та посилення відповідальності за вчинення вказаних кримінальних правопорушень, а також доповнення їх новими кваліфікуючими ознаками, такими як завдання шкоди у великому або особливо великому розмірі та застосування підроблених документів у операціях із заволодіння майном осіб.
Поряд з цим пропонується встановити підвищений рівень штрафу за використання завідомо підробленого документа, а саме від 500 до 2 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до двох років. Крім того, пропонується розширити статтю додаванням частини 5 із кваліфікуючими ознаками, як використання завідомо підробленого документа, з метою заволодіння чужим майном або придбання права на майно із санкцією у вигляді штрафу від 5 тис. до 10 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років.
“Метою законопроєкту є забезпечення реалізації на рівні національного законодавства засад правової визначеності та якості закону, пропорційності та індивідуального характеру покарань, що призначаються за вчинення кримінальних правопорушень у сфері господарської, службової та спеціальної діяльності, шляхом посилення кримінальної відповідальності за окремі види злочинів та встановлення належної диференціації кримінальної відповідальності за критерієм розміру шкоди, яку було завдано вчиненням кримінального правопорушення”, – підкреслює Ольга Матвіїва.
Вона додає, що також метою законопроєкту є пряма превенція протиправних заволодінь майном та активами громадян і бізнесу (зважаючи на високі покарання для осіб, які приймуть рішення здійснити заволодіння майном з підробленими документами), що позитивно впливатиме на міжнародний інвестиційний імідж країни та захист національних інтересів України.