Головна Новини Ринок України Українські аграрії побачили загрозу основним принципам свободи зовнішньоекономічної діяльності

Українські аграрії побачили загрозу основним принципам свободи зовнішньоекономічної діяльності

Асоціація “Український клуб аграрного бізнесу” звернулася до депутатів та уряду не підтримувати проєкт Закону про внесення змін до Митного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо тимчасових заходів захисту національних інтересів у сфері зовнішньоекономічної діяльності від 07.05.2020 року, реєстраційний номер 3444 як такий, що матиме негативний ефект для економіки та інвестиційної привабливості України. “Положення, закладені в законопроєкті суперечать положенням Конституції України, ЗУ “Про зовнішньоекономічну діяльність”, “Про Митний тариф України” та нівелюють основні принципи свободи зовнішньоекономічної діяльності та доброчесної конкуренції, які були неодноразово озвучені КМУ та Президентом України”, – цитує слова Ольги Кухар, юрисконсульта УКАБ, “ПроАгро Груп” з посиланням на ucab.ua.

Як зазначають в УКАБ, законопроєктом передбачається запровадження цілого ряду виключних тимчасових обмежувальних заходів в сфері зовнішньоекономічної діяльності – від встановлення спеціального мита та імпортних квот до повної заборони зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання, що викликає обґрунтовану стурбованість щодо можливих наслідків такого законодавчого акту, адже перспектива безпідставної заборони зовнішньоекономічних операцій або встановлення обмежень на їх здійснення не може не викликати великого занепокоєння.

Зокрема, механізм, передбачений законопроєктом, не узгоджується із положеннями Закону України “Про Митний тариф України” в частині застосування виключних тимчасових заходів захисту національних інтересів у сфері зовнішньоекономічної діяльності у формі скасування або призупинення тарифних пільг щодо ставок Митного тарифу України або запровадження спеціального мита на підставі рішення Кабінету Міністрів України. Адже відповідно до статті 2 Закону України “Про Митний тариф України” ставки ввізного мита можуть встановлюватися або змінюватися виключно шляхом внесення змін до Митного тарифу України в порядку, визначеному законом.

Також, відсилочна норма до відповідних статей ГАТТ, ГАТС без конкретизації відповідних положень не сприяє чіткому розумінню, за яких саме умов Кабінет Міністрів України може застосовувати виключні тимчасові заходи захисту національних інтересів, та тільки підсилює занепокоєння у компаній, які здійснюють імпорт як основний вид діяльності, інвестують в економіку України, створюють робочі місця та сплачують сотні мільйонів гривень податків до Державного бюджету. Відтак прийняття такого Законопроєкту може нанести непоправної шкоди інвестиційному клімату та, відповідно, економіці України.

Законопроєктом не передбачено порядку щодо встановлення обставин та наявності фактів центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку та торгівлі, які б підтверджували необхідність вжиття заходів задля захисту національних інтересів у сфері зовнішньоекономічної діяльності. Відсутній порядок розгляду, схвалення, відхилення КМУ відповідних пропозицій центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку та торгівлі та відсутні умови встановлення рівня жорсткості, виду, строків та інших відповідних умов застосування виключних тимчасових заходів захисту національних інтересів у сфері зовнішньоекономічної діяльності; формування переліків товарів і послуг, які мають підпадати під дію таких заходів.

Відповідно неоднозначність положень, що закладені в законопроєкті, може призвести до різного роду зловживань та створення корупційних передумов.

Перегляди: 0