Чому ставки фрахту автомобілів-зерновозів продовжують падати

08:55 | ПроАгро Груп

Основними факторами тиску на ставки фрахту є негативні настрої серед перевізників і власників вантажів, профіцит автомобілів - зерновозів (згідно з оцінками самих учасників ринку), а також неспроможність власників автотранспорту організуватись для відстоювання власних інтересів.

Як повідомляє "ПроАгро Груп" з посиланням на zernovoz.ua, в травні поточного року було проведено опитування представників ринку для того, щоб консолідувати думки основних стейкхолдерів на питання, які будуть формувати ринок в наступному сезоні. Що цікаво 83,3% опитаних вважають, що зниження вартості дизельного палива в більшій або меншій мірі призведе до зниження тарифів. Щоб картина була повна, додаємо сюди дані іншого опитування - щомісячного опитування бізнесу, яке проводить НБУ, зокрема індекс очікування ділової активності, який знаходиться просто в обвальному падінні протягом останніх місяців, тобто бізнес очікує погіршення ділової активності. Саме такі настрої і тиснуть на тарифні ставки.

Якщо порівняти червень 2019 р. до червня 2020 р., ставки фрахту на перевезення знизились на 52,3% в той час, як середня вартість ДП за вказаний період знизилась на 36,2%. Затрати на паливо в операційних витратах займають близько 35,0%, тобто можна говорити, що тарифи знижуються швидше, ніж прямі витрати на утримання автомобілів - зерновозів. Саме такий стан речей і породжує всі хронічні болячки цього ринку: демпінг ставок, перевантаження і відсутність великих гравців, які б взяли на себе функцію маркетмейкерів.

З грудня 2019 року по квітень 2020 року доставка зернових в порти автотранспортом знаходилась вище середніх значень, що важливо - зросла і питома вага автотранспорту в експортній логістиці. Так само сприятливою була ситуація з попитом на доставку олійних культур на переробні підприємства і в експортному напрямку. Згідно статистичних даних, в 2019 році в Україні було зібрано 22,3 млн тон олійних культур з них 3,4 млн тон або 15,2% було перевезено залізницею, а 18,9 млн тон або 84,8% автотранспортом.

Враховуючи наведені вище дані по обсягах вантажопотоку, можна зробити висновок, що ємність ринку автомобільних перевезень с/г вантажів в поточному МР була вище за попередні роки, чому сприяло рекордне зростання валового збору зернових та збільшення частки автотранспорту в експортному напрямку.

Відмічалося зниження ставок фрахту протягом всього сезону за виключенням липня - серпня 2019 року, коли на фоні новин про припинення поставок нафтопродуктів з РФ і сезонного росту споживання, ціни на дизпаливо продемонстрували короткочасне зростання. Навіть у розпал сезону, під час збирання соняшнику і кукурудзи, тарифи були суттєво нижчі за минулий МР. Восени тиск на ставки чинили низькі ціни на зернові - виробники і трейдери, намагаючись тримати маржу, нав’язали перевізникам більш низькі тарифи на перевезення.