Ринок зерна та продуктів переробки

| ПроАгро Груп

  • За інформацією Міністерства аграрної політики і продовольства, Україна з початку 2018/19 МР станом на 23 січня 2019 р. експортувала 26,5 млн тонн зернових. Зокрема, експортовано 11,2 млн тонн пшениці, 3,2 млн тонн ячменю, 11,4 млн тонн кукурудзи. Експорт борошна за вказаний період склав 136,9 тис. тонн;
  • Адміністрація морських портів України внесла до Реєстру морських портів в 2019 році зерновий термінал ТОВ "Компанія "Єврозовнішторг", розташований в спеціалізованому морському порту Ольвія. Термінал почав приймати перші суду в грудні 2018 року. У планах підприємства на поточний рік - обробити 1 млн тонн сипучих зернових вантажів;
  • Россільгоспнагляд готує пропозиції щодо посилення контролю за відвантаженням зерна за кордон. У планах відомства ввести ліцензування діяльності з експорту продукції, а також посилити роль у зовнішній торгівлі державних компаній, таких як Об'єднана зернова компанія і "Продінторг";
  • В Аргентині завершується збирання пшениці врожаю сезону 2018/19, якість якої експерти всупереч попереднім побоюванням відзначають як чудове. За даними лабораторних досліджень Арбітражної палати Аргентини, середній вміст протеїну вищий, ніж за попередні три сезони, а показники натурної ваги краще, ніж за 5 сезонів. У період з 11 грудня 2018 р. по 12 січня 2019 р. було обстежено 1,5 млн тонн пшениці з 12 провінцій країни. Лабораторний аналіз показав середній вміст протеїну 11,14%, середню натурну вагу - 79,9 кг/гл;
  • Єгипет зарезервував $1 млрд. з $3 млрд., виділених країні Ісламською торгово-фінансовою корпорацією, на закупівлю пшениці державним агентством GASC. Раніше гостра нестача валюти приводила до затримок в оплаті імпортних поставок пшениці, закуплених на тендерах GASC, на термін до 180 днів. На думку трейдерів, готовність Єгипту негайно оплачувати угоди на поставку пшениці не відразу приведуть до зниження цін тендерних пропозицій;
  • Індонезійське державне агентство із закупівель продовольства (Bulog) на тендері 22 січня закупило 30 тис. тонн фуражної кукурудзи. Кукурудза, найімовірніше аргентинська, закуплена по ціні $217-219/тонна C&F з поставкою до 15 березня;
  • Зернове агентство Тунісу (ODC) на тендері 23 січня закупило 100 тис. тонн м'якої борошномельної пшениці і 50 тис. тонн фуражного ячменю довільного походження. Пшениця закуплена 4-ма карго по 25 тис. тонн з поставкою 15 лютого-25 березня за ціною $259,22-260,22/тонна C&F. Ячмінь закуплений двома карго по 25 тис. тонн з поставкою 25 лютого-25 березня за ціною $245,69-246,29/тонна C&F;
  • Міністерство торгівлі і промисловості Йорданії на тендері 23 січня закупило 60 тис. тонн фуражного ячменю майбутнього врожаю. Зернова закуплена у компанії Glencore за ціною 223,20 $/тонна C&F з поставкою у 2-й половині червня. Отримана ціна на 35,30 $/тонна менше, ніж на попередньому тендері із закупівлі ячменю врожаю 2018 р. з поставкою в травні. Разом з тим, вона на 13,30 $/тонна вище, ніж ячмінь з червневої поставкою рік тому.

В січневому звіті експерти IGC збільшили прогноз світового виробництва пшениці у 2019/20 МР до 751 млн тонн, що на 2% перевищить показник поточного сезону. Коригування зроблено за рахунок зростання виробництва в Росії та Індії. Зокрема, для Росії оцінку врожаю збільшили з 69,5 до 71,6 млн тонн, для Індії - 95,5 до 99,7 млн тонн. Оцінку світового виробництва кукурудзи у 2018/19 МР також збільшили, зокрема для України - на 2 млн тонн до 35,5 млн тонн, країн Євросоюзу - на 3,5 млн тонн до 65 млн тонн зерна. При цьому для Бразилії прогноз виробництва зменшили на 1,6 млн тонн до 93,5 млн тонн, для ПАР - на 1,6 млн тонн до 10,7 млн тонн.

В Україні минулого тижня на внутрішніх базисах торгівлі продовжилося зростання закупівельних цін на пшеницю і кукурудзу, що було обумовлене аналогічними тенденціями зростання ціни пропозиції цих культур на експортному напрямку. Так, за даними моніторингу ринкової ситуації компанії "ПроАгро Груп", за останні сім днів ціни на продовольчу пшеницю на первинних елеваторах в середньому зросли ще на 50 грн/тонна, в портах - до 50 грн/тонна. В той же час фуражна пшениця попри подорожчання в портах на внутрішніх елеваторах поки залишилася в колишній ціні. На додаток до зовнішніх чинників на зростання внутрішніх цін на пшеницю впливає поступове скорочення пропозиції і брак продажів крупно товарних партій зернової при намаганні трейдерів і експортерів зберегти обсяги закупівель, а отже стимулювати виробників до більш активної пропозиції. При цьому поступово зменшується обсяг, що залишився до домовленої операторами ринку граничної межі експорту пшениці в поточному маркетинговому році, яка складає 16 млн тонн.

Дещо інша ситуація на внутрішньому ринку кукурудзи. Ціни на цю зернову також рухає вгору активний попит експортерів і стрімке зростання цін пропозиції на FOB. Водночас при більш ніж достатній кількості пропозицій кукурудзи на внутрішніх елеваторах, потрібні обсяги залишається складно вивезти в напрямку портів через труднощі з логістикою залізничним транспортом і негоду, яка заважає руху автомобільного транспорту, особливо в припортових областях.