Ринок зерна та продуктів переробки

| ПроАгро

  • Станом на 26 жовтня зернові і зернобобові культури в Україні були обмолочені з площі 13,2 млн. га (89% від прогнозованої) та намолочено 55,8 млн. тонн зерна при врожайності 42,4 ц/га. Зокрема, кукурудзи зібрано 20,7 млн. тонн з площі 3 млн. га (66%) при врожайності 69 ц/га; гречки намолочено 133 тис. тонн з площі 106 тис. га (97%) при врожайності 12,6 ц/га; проса зібрано 75 тис. тонн з площі 48 тис. га (92%) при врожайності 15,5 ц/га;
  • За даними Державної фіскальної служби, з початку 2018/19 МР станом на 25 жовтня Україна експортувала понад 12,5 млн. тонн зерна. Зокрема, експорт пшениці склав більше 7,9 млн. тонн (пшениці у тому числі продовольчої - 4,5 млн. тонн та фуражної - понад 3,4 млн. тонн), ячменю - понад 2,5 млн. тонн, кукурудзи - більше 2,5 млн. тонн. Експорт борошна зменшився на 62,4 тис. тонн до 57,6 тис. тонн. За аналогічний період минулого маркетингового року було експортовано майже 13,5 млн. тонн зернових, в т. ч. 7,9 млн. тонн пшениці і 3,4 млн. тонн ячменю;
  • Французька асоціація виробників кукурудзи опублікувала оцінку виробництва у Франції на рівні 11,8 млн. тонн, з огляду на середній показник врожайності 93,2 ц/га в порівнянні з 103,6 ц/га в минулому році і 96 ц/га в середньому за останні п"ять років. У нинішньому році показники врожайності дуже неоднорідні через посуху на півночі і північному сході Франції;
  • Марокко призупинить дію імпортного мита на м"яку пшеницю на термін з 1 листопада до 31 грудня, після чого буде встановлено мито в розмірі 30%, заявив представник уряду країни. Експортери пшениці оцінюють імпортні потреби Марокко в м"якій пшениці в сезоні 2018/19 на рівні 3 млн. тонн;
  • Зернове агентство Алжиру (OAIC) на тендері 23 жовтня закупило від 500 до 600 тис. тонн м"якої борошномельної пшениці довільного походження з поставкою в грудні. Пшениця закуплена по ціні 256-258 $/тонна C&F, що дешевше, ніж на тендері OAIC від 12 вересня. Ймовірно, частина закупленого обсягу - французького походження;
  • 24 жовтня південнокорейський виробник комбікормів Major Feedmill Group (MFG) закупив на тендері 138 тис. тонн фуражної кукурудзи. Зернова закуплена двома карго по 69 тис. тонн, одне з яких по ціні 205,25 $/тонна C&F, включаючи розвантаження в порту. Інше карго по 206 $/тонна C&F плюс 1,25 $/тонна за розвантаження;
  • Єгипетський GASC 26 жовтня провів тендер із закупівлі, як мінімум, 55-60 тис. тонн м"якої борошномельної пшениці з поставкою 11-20 грудня. На базисі FOB найдешевшої виявилася м"яка пшениця SRW США - 219 $/тонна. Компанія Cargill за такою ціною пропонує 2 карго по 60 тис. тонн. На тендері 5 жовтня найдешевша пшениця на базисі FOB пропонувалася за ціною 233,95 $/тонна C&F. Останній раз пшениця США перемагала на тендерах GASC в травні 2017р.

В новому прогнозі Міжнародної Ради по Зерну оцінку світового виробництва зерна в поточному сезоні збільшили на 9 млн. тонн до 2081 млн. тонн. Оцінку світового виробництва пшениці підвищили на 12 млн. тонн до 729 млн. тонн, насамперед, завдяки Китаю, а також ЄС, Росії та Алжиру. Світове споживання пшениці зросте на 6 млн. тонн до 740 млн. тонн, а кінцеві запаси - на 12 млн. тонн до 262 млн. тонн. Підвищення оцінки виробництва пшениці стало головним чинником падіння біржових цін.

Негативна цінова динаміка останніх двох тижнів, яка до цього мало впливала на ціни зернових в Причорномор’ї, таки докотилася і до локальних ринків регіону. Що стосується пшениці, здешевлення попиту на минулому тижні було досить помірним і в конкретних цифрах відзначалося лише в доларовому вимірі на експортних базисах. Геть інша ситуація на внутрішньому ринку кукурудзи. Зернова на експортному напрямку протягом тижня втратила в ціні до 6 $/тонна, а гривневі ціни попиту в портах і на внутрішніх базисах знизилася в середньому на 150-200 грн./тонна.

Не зважаючи на падіння цін, вітчизняні експерти і аналітики радять виробникам продавати кукурудзу вже зараз, оскільки завтра за неї можна буде отримати ще менше. Негативний прогноз кон’юнктури ринку базується на кількох факторах, і рекордний врожай зернової в поточному сезоні не найбільш несприятливий. Не виключено, що значна частина кукурудзи залишиться незібраною на полях, оскільки її просто нікуди буде везти. Через проблеми з логістикою елеватори не можуть своєчасно вивозити зернову в порти, а отже вже сьогодні обмежують її приймання. Крім того, підвищення ставок користування вагонами "Укрзалізниці" і подорожчання дизелю вже на 20-50% підвищило витрати на перевезення зерна, з огляду на що воно неминуче дешевшатиме. Втім обнадійливим фактором слугує те, що ціни на українську кукурудзу вже зрівнялися з цінам на кукурудзу з США, що повинно збільшити попит на вітчизняну зернову і надати певну підтримку внутрішньому ринку.